قرآن، تنها راه نجات بشر
اسلام دین شادی، انسانیت، محبت، خوشبختی و خردورزی است.

راه‌های جذب محبت


در قرآن آیاتی داریم که طی آن‌ها راه‌های جذب و نزدیک شدن به حبّ الهی بیان می‌شود، یعنی این‌ها مدخلهای ورودی نهانخانه محبت الهی هستند و چون بسیار رسا و شفاف و در نهایت زیبایی و اوج شکوه مطرح و عنوان می‌شوند مناسب دیدم در انتهای این قسمت مجدد قلم خود را بدانها تطهیر کنم و تنها به نگارش آیه و ترجمه آن‌ها کفایت و بسنده کنم.

 

- طهارت

«وَ اللهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ»[1] و خداوند پاکیزگان را دوست دارد.

با ناپاکی نمی‌توان به محبت خداوند نزدیک شد. محبت الهی مانند بارانی در حال ریزش است، اما وقتی انسان پاک نیست نمی‌تواند محبت خدا را جذب کند. برای جلب محبت الهی باید آئینه شد و سپس جمال پری‌طلعتان را طلب نمود. البته یک جنبه طهارت، طهارت جسم است و جنبه دیگر آن طهارت روح می‌باشد که همان صفای دل و پاکیزگی قلب است. دلی که خود را از رذائل اخلاقی بشوید آیینه تابش تجلیات الهی خواهد بود.

 

- تقوا

«فَإِنَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ»[2] خداوند پرهیزگاران را دوست دارد.

پیامبران، طبیبان الهی هستند. تقوا مساعدت انسان با طبیبان الهی است و متقی کسی است که مطیع نسخه‏ها و فرمایشات و دستورات آن‌ها باشد.

 

- مجاهده، تلاش و کوشش

«إِنَّ اللهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً کَأَنَّهُم بُنْیَانٌ مَرْصُوصٌ»[3].

خداوند کسانی را دوست می‌دارد که در راه او پیکار می‌کنند گویی بنایی آهنین‏اند.

 

- احسان

«إِنَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ»[4] خداوند، نیکوکاران را دوست می‌دارد.

احسان گاه نقطه مقابل اسائه است[5] و گاه نقطه مقابل قبح.[6] در معنای اول، احسان یعنی خوبی به دیگران و محسن کسی است که به دیگران نیکی می‌کند و در معنای دوم احسان یعنی کار را به خوبی انجام دادن و محسن کسی است که کاری که به او سپرده می‌شود زیبا و نیکو انجام می‌دهد.[7] پس در مجموع محسن شامل هر دو معنا می‌شود.

 

- قسط

«إِنَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ»[8] که خدا عادلان را دوست دارد.

قسط فراتر از عدالت است، قسط همان عدل روشن و آشکار است[9] و مقسط کسی می‌باشد که به عدل آشکارا یعنی قسط تن می‌دهد.

 

- صبر

«وَ اللهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ»[10] و خداوند استقامت کنندگان را دوست دارد.

 

- توکل

«إِنَّ الله یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ»[11] زیرا خداوند متوکّلان را دوست دارد.

پس اگر بر این مجموعه مروری کنیم راه‌های جذب محبت خداوند را می‌یابیم. این‌ها که برشمردم سرآمد این موارد هستند که خداوند سبحان در قرآن بازگو می‌کند.

برگرفته از کتاب گامهای موفقیت اثر دکتر محمد علی انصاری



[1]توبه، 108.

[2]آل‌عمران، 76.

[3] صف، 4.

[4] بقره، 195.

[5] «الإِحْسانُ: ضدُّ الإِساءة». محمد بن مکرّم (ابن منظور)، لسان العرب، ج13، ص117.

[6] «الحُسْنُ: نقیض القُبح». اسماعیل بن حماد الجوهری، الصحاح، ج5، ص2099.

[7] « الإحسان یقال على وجهین: أحدهما الإنعام على الغیر، یقال: أحسن إلى فلان، و الثانی إحسان فی فعله، و ذلک إذا علم علما حسنا أو عمل عملا حسنا». حسین بن محمد بن مفضل‏ (راغب اصفهانى)، المفردات، ص236.

[8] مائده، 42.

[9] «الفرق بین العدل و القسط: أنّ القسط هو العدل البیّن الظاهر». أبوهلال عسکری، الفروق اللغویه، ص428.

[10] آل‌عمران، 146.

[11] آل‌عمران، 159.

[ شنبه ٥ امرداد ۱۳٩٢ ] [ ٢:٢٩ ‎ب.ظ ] [ جلیل اژدرپور ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

مولای یا مولای انت المولا و انا العبد و هل یرحم العبد الا المولا...
نويسندگان
موضوعات وب
صفحات اختصاصی
امکانات وب